10 tips voor opvallen in het straatbeeld

Lopen shoppers jouw winkel voorbij? Een grote kans dat jouw etalagebeeld dan stopkracht mist. Maar hoe trek je de aandacht van de shopper? In een sterk concurrerende markt blijft het een uitdaging om op te vallen. Daarom geven wij geven 10 tips waarmee je opvalt in het straatbeeld.

1. Verander regelmatig

Wanneer je etalage onveranderd is en blijft, krijgen shoppers het idee dat je ook in de winkel niets nieuws te bieden hebt. Daarnaast raken shoppers gewend aan jouw etalagebeeld, waardoor het opgaat in de gebruikelijke omgeving. Met als gevolg dat je niet meer opvalt. Door de etalages regelmatig te restylen houd je de aandacht van shoppers vast en is de kans groter dat ze de winkel ingaan.

2. Simplicity is key

Gebruik een paar grote items. Eén eyecatcher valt soms meer op dan een etalage met veel kleine decorstukken. Of zorg ervoor dat veel kleine items samen voor één geheel zorgen. De shopper weet dan namelijk direct waar hij of zij naar moet kijken. Om het extra interessant te maken, kun je met contrasterende kleuren spelen. Selfridges maakt hier gebruik van om hun kleurrijke accessoires te presenteren.

3. Kijk naar de concurrentie

Bij opvallen draait het erom dat je uniek bent. Oftewel, anders dan de menigte. Wat werkt er goed en wat niet? Van je concurrentie kun je veel leren. Ga daarom voor een totaal ander etalagebeeld dan de andere winkels in de straat. Gaan zij bijvoorbeeld voor bonte etalages met veel kleur? Kies dan voor een rustig decór met een lichte of hele donkere kleur. Zo vallen de etalages van Selfridges op met zilveren eyecatchers voor Magnum’s jubilieum.

4. Take it outside!

Wie zegt dat je productpresentaties alleen in de winkel en in de etalages thuishoren, heeft het mis. Door één of een paar decórstukken voor de etalage te plaatsen, breng je meer diepte en leven in de product presentatie. Jo Malone gaat een stapje verder en verbindt letterlijk de binnen- en buitenkant van de etalage.

5. Ga voor groen!

Groen geeft een boost aan ons humeur. Daarnaast geeft het sfeer en creëert het een gevoel van veiligheid. Door je etalage op te fleuren met bloemen en planten in en voor de etalage straal je een positieve en gemoedelijke vibe uit. Daarnaast blijk dat shoppers langer in de winkel blijven en meer geld uitgeven wanneer deze met groen gedecoreerd is. Het Armeense LaGalleria tovert haar etalage daarom om tot een ware jungle.

6. Interactieve etalages

Het is niet altijd haalbaar, maar perfect om de aandacht van de shopper te trekken. Of ter promotie van een speciale actie of gelegenheid. Zet bijvoorbeeld echte mensen in de etalage. Laat hen een modeshow performen. Toe aan meer spektakel? Huur een artiest in die de shoppers een dag lang vermaakt. Denk aan een band, een circusartiest of een kunstenaar. Om interactie te stimuleren kun je shoppers in de etalage uitnodigen. Bijvoorbeeld om hen te laten naschilderen of, voor online zichtbaarheid, een selfie te komen maken. Bij de Bijenkorf kerstetalage (2017) kun je met één druk op de knop op de foto onder een mistletoe. Met een andere knop kan je items laten bewegen in de etalage.

7. Wees innovatief

Het (her)gebruiken van items die eigenlijk een ander doel hebben is een trend die we steeds vaker in het straatbeeld zien. Los van het feit dat je de aandacht van de shopper met je creativiteit trekt, laat je ook zien dat je duurzaam bezig bent. Zo gebruikt Louis Vuitton zonnepanelen in de etalage.

8. Haak in op actualiteiten

Trek alles uit de kast tijdens een feestdag of event. Ga hiervoor ook eens opzoek naar een feestdag of event waar niet veel aandacht wordt besteed in het straatbeeld. Zoals Complimentendag, Dierendag of Kom uit de kast Dag. Of haak net als Fish&Co in op een film. Is jouw bedrijf maatschappelijk betrokken? Toon dan wat lef en doorbreek een (actueel) maatschappelijk probleem of taboe. Maak een statement. Wil je het groter aanpakken? Werk samen met een goed doel. Daarnaast is dit overigens ook goed te combineren tot een interactieve of zelfs levende etalage.

9. Speel met licht

Zet je producten letterlijk in de spotlight, zodat ze zowel overdag als in de avond opvallen. Maar licht is meer dan basisverlichting die ervoor zorgt dat je producten goed zichtbaar zijn. Licht roept emoties op en kan er zelfs voor zorgen dat mensen langer in de winkel blijven. Speel met de intensiteit en de temperatuur van het licht. Een product met een warme uitstraling vraagt om een warme lichtkleur. Warm wit neigt naar geel en geeft een huiselijke sfeer. Ga je voor een winteretalage? Kies dan net als Kristin Lauer voor lichte, koele kleuren zoals wit met een blauwe ondertoon.

10. Vertel een verhaal

Heb je meerdere etalages tot je beschikking? Kies een thema en vertaal deze in elk decór op een andere manier. Of gebruik de etalages om een verhaal te vertellen. Elke etalage vormt een andere scene uit het verhaal en lokt de shopper langzaam naar binnen. Een inspirerend voorbeeld is het etalagebeeld van Selfridges voor de winter musthaves. In elke etalage staat een ander item centraal binnen het thema Wish, crave and lust over the new seasons key pieces.

 

Op zoek naar een opvallend etalagebeeld?
Buro Beerbaum is dé specialist in retail services en visual merchandising. De shopper verleiden en activeren is wat wij het liefst doen. Met onze 5 P’s: promoten, presenteren, produceren, plannen en plaatsen. We maken het je graag gemakkelijk!

Benieuwd welk etalagebeeld invloed heeft op het creëren van merkvoorkeur en het aankoopgedrag van de shopper? Of heb je een nieuwe identiteit, waarbij je met eenvoudige items een totaal andere look en feel aan de winkel wil geven?

3324
 

LEG JOUW UITDAGING BIJ ONS NEER

 

Deze bedrijven vertrouwen op Buro Beerbaum

 
3109
 
 

SCHRIJF JE IN VOOR
DE NIEUWSBRIEF


 

"De samenwerking met Buro Beerbaum is erg prettig. Daarnaast streeft Buro Beerbaum naar kwaliteit.
Wat ik erg fijn vind is de persoonlijke betrokkenheid bij het project. Topservice!"

 

Elise Vroonland, Marketing Manager Valtech

2018-02-22T10:48:10+00:00

Elise Vroonland, Marketing Manager Valtech

  "De samenwerking met Buro Beerbaum is erg prettig. Daarnaast streeft Buro Beerbaum naar kwaliteit. Wat ik erg fijn vind is de persoonlijke betrokkenheid bij het project. Topservice!"  
 

"De samenwerking verloopt soepel en gestructureerd. Samen naar hetzelfde doel.''

 

Annika van de Bovenkamp, Retailcommunicatie Škoda

2018-03-12T16:12:11+00:00

Annika van de Bovenkamp, Retailcommunicatie Škoda

  "De samenwerking verloopt soepel en gestructureerd. Samen naar hetzelfde doel.''  
Brand Loyalty Parijs en Bologna
 

"Het Retail Loyalty Congress was echt top. Zowel Parijs als Bologna is onwijs goed gegaan. We zijn trots. Mogen jullie overigens ook zijn!''

Martijn Verbruggen, Manager brand marketing, Brand Loyaty

2018-07-03T09:53:12+00:00

Martijn Verbruggen, Manager brand marketing, Brand Loyaty

Brand Loyalty Parijs en Bologna
  "Het Retail Loyalty Congress was echt top. Zowel Parijs als Bologna is onwijs goed gegaan. We zijn trots. Mogen jullie overigens ook zijn!''